Forsiden
Kommersiell rutebuss bybane 1200x240
Kommersiell rutebuss bybane 800x160

YTF er et fag­­­for­bund­ for deg som job­­ber i tran­s­port­­­sek­toren og til­­knyt­­tet vir­k­som­­het.

YTF er et fag­­­for­bund­ for deg som job­­ber i tran­s­port­­­sek­toren og til­­knyt­­tet vir­k­som­­het.

 
 

Flere bussjåfører har blitt drept eller hardt skadet i kollisjoner de senere årene, også når ulykken skjer i lav hastighet. Det har kommet for dagen at hverken EU eller nasjonale myndigheter har på plass krav om kollisjonssikring av sjåføreplassen i buss. På Yrkestrafikkforbundets representantskapsmøte 2018 ble det derfor vedtatt en uttalelse om sikkerhet i buss. Uttalelsen ble enstemmig vedtatt.

 

YTF krever kollisjonssikring i buss

I Norge har det de siste årene vært flere bussjåfører som har mistet livet i kollisjonsulykker. En grunn til dette er at det ikke finnes sikring av sjåførplassen i busser. Dermed sitter sjåføren og passasjerer på de fremste plassene i bussen, svært utsatt ved en kollisjon.

 

Andre typer kjøretøy har klare og tydelige krav til kollisjonssikring i fronten av kjøretøyet, slik er det ikke med busser. Når det ikke finnes hverken nasjonale eller internasjonale krav til førersikkerhet i buss, er det ikke overraskende at dette ikke kreves ved anbud eller anskaffelser. Når det ikke finnes etterspørsel etter kollisjonssikre busser, så er heller ikke dette noe bussprodusentene prioriterer å levere. Fylkeskommunene har pr. i dag ikke lagt inn krav om sikring av sjåførplassen. Med tanke på at pris ofte er avgjørende for å vinne et anbud, vil ansvarlige arbeidsgivere (busselskapene) som legger inn sikkerhet i prisoverslaget, mest sannsynlig tape anbudet. At Fylkeskommunene heller ikke ønsker å legge vekt på dette, gjør at vi må løfte sikkerhetsarbeidet opp på nasjonalt og internasjonalt nivå, slik at vi får et ansvarlig regelverk på plass for sikring av førerplassen i buss.

  

Yrkestrafikkforbundet har vedtatt følgende uttalelse:

  • At det må lovfestes at det i buss skal være førersikkerhet på linje med det til enhver tid høyeste sikkerhetsnivå som kan leveres for tyngre kjøretøy.
  • At førersikkerhet i buss må komme inn i kravspesifikasjoner ved fremtidige anbudsutlysninger i Norge. Fylkeskommunen kan som eiere av bestillingsselskapene stille krav om dette.
  • At norske myndigheter må jobbe internasjonalt for å få felles internasjonale krav til førersikkerhet i buss.

kilde:  Vedtak om kollisjonssikring i buss (www.ytf.no)

 

Anbudskrigen går på sikkerheten løs:

Yrkestrafikkforbundets avdelingstillitsvalgte i Kristiansand Kjell Holbek fronter krav om bedre sikring av sjåførenes arbeidsplasser. YTF, NJF, NTF og Fagforbundet står sammen med verneombudene i denne kampen.

Se innslaget fra NRK ved å klikke på bildet:

 

 kilde: Hva er et sjåførliv verdt? (www.ytf.no)

 

 Flere artikler om temaet kollisjonssikkerhet i buss:

Fagladet skriver i innledningen av artikkelen, om temaet som opptar hele bransjen:

Les artikkelen her: Manglende krav til sikkerhet i bybusser: To sjåfører drept – flere hardt skadet til nå i vinter

Havarikommisjonen omtaler hendelsen som en kollisjon i relativ lav hastighet. Likevel er førerhusene på bussene fullstendig smadret, en av sjåførene omkom og den andre ble hardt skadet. I by- og forstadsbusser er det stort sett bare blikk som skiller føreren fra møtende trafikk.
Siden 2012 har fire bussjåfører mistet livet på jobb, to av dem nå i vinter. Tre er hardt skadet. En sjåfør måtte amputere begge bena etter en ulykke i vinter.

 Se også artikkelen Velger bort preventiv sikkerhet i bussene for å spare penger  i Bussmagasinet, som omhandler temaet sikkerhet i buss.

For å spare penger blir ofte gode preventive sikkerhetsløsniger valgt bort i nye busser. Sikkerhetsløsninger som kunne sikret både sjåfører og passasjerer bedre.

YTF avdeling 2 og 202 mener:

Det er på høy tid at bussjåførenes sikkerhet og helse blir tatt på alvor, og at vi får samme beskyttelse som andre trafikkanter.

 

 

 

Søk­nads­­skjema:
Stø­tte fra YTFs hjelpe­­kas­se:

Briller / fysioterapi

Last ned...

Refusjon egenandel YS-Innbo

Last ned...

Buss­bransje­avtalen:
(BBA) 2022-2024:

BBA YTF‒NHO

Les / last ned...

BBA YTF‒Vy buss

 
• Jobb­sik­ker­het  • Fører­kort­beslag  • Advokatforsikring  • Ordnede forhold  • Samfunnsansvar

Les mer...

 

 

YTF avdeling 2 og 202 støtter Handlehvitt. Besøk nettsiden handlehvitt.no !
Nettsiden er et samarbeid mellom:

 

 

Vi er der for deg når du trenger oss


 
Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å sikre grunnleggende funksjonalitet på nettsiden vår: