Nyheter

Fagdag for tillitsvalgte i YTF avd. 2 - lørdag 27 januar 2018

 

Tradisjonen tro møttes tillitsvalgte fra avd. 2 på Park Hotell på Voss i helgen 27-28 januar 2018. Lørdagen er en fagdag med kurs og foredrag. Erik Møller holdt kurs i stressmestring og selvledelse. Konsernsjef i Tide, Roger Harkestad presenterte tanker om "Hva forventer NHO seg til årets lønns­for­hand­ling i 2018". Linda Jæger, forhandlingssjef i YTF, presenterte sine perspektiver på tariff/lønnsforhandlingene til våren.

 

 

Kurs i stressmestring og selvledelse - Erik Møller

Erik Møller på YTF's fagdag på Voss, 27.01.2018

Erik Møller

Erik Møller har tidligere holdt kurs for til­lits­valgte på Tide­senter­et, og det var ønske om å presen­tere kurset for flere tillits­valgte.
«Hvordan du TAR det» bestemmer «Hvordan du HAR det», forklarte Møller. Han ga de tillitsvalgte nye og interessante perspektiver på hva kompetanse i selvledelse innebærer, deriblant stressforståelse og strategier for å mestre stess.

Han understreket at stress i seg selv kan være positivt, og at det først blir negativt når stresset vedvarer over lengre tid. Kunsten er med andre ord å lære å stresse ned, og vi ble presentert for effektive avspenningsteknikker, deriblant "Powernap", som vi på norsk kan kalle "Å dorme". Vi lærte at denne teknikken er nyttig å bruke i samsvar med den enkeltes "prestasjonsrytme".
Erik Møller presenterte synspunkter på livsstil og relasjoner, fordi den enkeltes tillitsvalgtes livskvalitet påvirker evnen til å løse utfordringer og problemer i hverdagen. Avd. 2 er trygg på at dette er kunnskaper de enkelte tillitsvalgte har nytte av i hverdagen.

Avd. 2 takker Erik Møller for et interessant og lærerikt foredrag/kurs.

 

 

 

"Hva forventer NHO seg til årets lønns­for­hand­ling i 2018" – Roger Harkestad

Konsernsjef i Tide, Roger Harkestad

Konsernsjef i Tide, Roger Harkestad

Roger Harkestad, konsernsjef i Tide og representant for NHO i Hordaland ble invitert for å presentere sitt og NHO's syn på årets hovedoppgjør.  "Bussbransjen har hatt stor endring de siste 10 år" sa Roger. Han presenterte konkurranse­utsettingen av bussbransjen ved anbud som en positiv utvikling for brukeropplevelsen til passasjerene.
"En dag på Mannsverk (før anbudet) var 18 avganger innstilt. Hva med de som venter på bussen? Sånn kan vi ikke ha det tenkte Roger. Dette med bøter gjør at vi leverer høyrere kvalitet. 99,95% av alle avganger blir i dag kjørt. Vi må levere så høy kvalitet. Noen ruter er viktigere enn andre, der det går buss 1 gang i timen"  Roger mener det har vært en fantastisk kvalitetsutvikling i bussbransjen.

 Roger roser tariffavtalen, og understreker hvor viktig den er både for de ansatte og for næringen.  Det ble understeket at fagforeningene og tariffavtalen medfører ryddige forhold i bransjen, og Roger sammenlignet bussbransjen med avfallsbransjen som også ble konkurranseutsatt. Bussbransjen klarer seg bra, avfallsbransjen opplevde flere kollapser etter overgangen.

Tariffavtalen er så viktig at Tide alltid spør etter tariffavtale ved anbud der bedrifter ikke har tariffavtale. Ved å stille slike krav jevner arbeidsgiversiden ut konkurransevilkårene, og bidrar til en ryddig bransje hvor man konkurrerer på like vilkår. En sterk fagforening er viktig for arbeidsgiver!

"Forhandlingene er gjennomregulerte. Frontfag. Industrien forhandler først, og resten må forholde seg til det" forklarte Roger. Han forklarte at frontfagene skaper en ramme for resten av lønnsoppgjøret, og sa videre at "klima i næringen er bra. Min forventning til 2018-oppgjøret, er en begrenset ramme. Statsbudsjettet er 3%, men jeg tror det fort kan bli noe lavere". AFP-ordning har vært god, men må gjøres noe med. Hva vi skal gjøre er det mer uenighet om. Blir det store diskusjoner blir det sentralt oppgjør" forklarer Roger videre.

 Roger har et spesielt ønske om at vaskere skal løftes fram i årets lønnsoppgjør: "Jeg syns vaskere og turbuss skal prioriteres.. Mekanikere er godt regulert pga. konkurransen i markedet. Utfordringen er alle som ikke er organiserte."

Videre understreket Roger verdien av samarbeid. Han mener verdien av samarbeid er stor når vi kan skape vinn-vinn løsninger, selv om av og til er uenige. Ha forståelse for den annen parts ståsted, formaner han. Roger anbefaler også tillitsvalgte å ikke kjempe tapte saker, men heller fokusere på gode saker.

 Roger avslutter med å oppfordre til å ha realistiske forventninger, å ikke spenne buen for høyt.

 

 

"Tariff og Lønnsoppgjøret" – Linda Jæger

Forhandlingssjef i YTF, Linda Jæger

Forhandlingssjef i YTF,
Linda Jæger"

Det er uklart om vi får et samordnet oppgjør, eller et for­bunds­vist oppgjør. Ved et samordnet oppgjør forhandler YS på vegne av alle tariffavtalene, mens ved for­bunds­vise oppgjør for­hand­ler YTF hver enkelt tariffavtale for seg (tariffavtalen = BBA, blir også kalt for "overenskomst"). Linda presenterte en tredje løsning: et kombinert oppgjør, som er et samordnet oppgjør, med rom for lokale forhandlinger. Ved et samordnet oppgjør, vil et kombinert oppgjør være en fordel for bussbransjen, fordi det gir oss rom til å forhandle fram et kronetillegg til mellomoppgjøret neste år. Dette sikrer at vi ikke sakker akterut lønnsmessig i forhold til andre yrkesgrupper.

YTF har vært kritiske til frontfagsmodellen, forteller Linda, fordi alle må holde seg innenfor klart definerte rammer. Frontfagsmodellen vil si at konkurranseutsatt industri forhandler først, deretter blir partene i arbeidslivet enige om å holde seg innenfor rammen frontfagene setter, for å beskytte den konkurranseutsatte industrien. Dette er en bra tanke, men samtidig blir det vanskelig å utjevne forskjeller mellom ulike yrkesgrupper. LO er veldig lojale mot frontfagene, forteller Linda. Innenfor rammene frontfagene setter kan vi skape bedre løsninger ved få gode avtaler uten å gå til konflikt, fordi uenighet og en påfølgende konflikt som ender hos riksmegleren, medfører et absolutt krav fra riksmeglerens side at partene blir enige innenfor rammene frontfagene setter.

Linda understreket viktigheten av å være tidlig ute med kompetansebygging. Hvis selvkjørende busser blir en realitet, må vi beherske teknologien. Når teknologi tar over jobber, skaper dette nye jobben med annet innhold. Det er også viktig å tenke over rekrutteringen til yrket. Hvilket inntrykk får ungdommen av yrket vårt, når artikler i media presenterer selvkjørende busser?

Ellers er AFP et viktig tema i årets forhandlinger. I dag er dette en ordning hvor man enten kvalifiserer til, eller ikke. Det er de 7 siste årene før fylte 62 (55-62 år) som avgjør om man kvalifiserer til ordningen. Dette kan være urettferdig for en som har jobbet i 40 år, men blir syk de siste to årene før fylte 62, og dermed mister hele AFP-pensjonen. Det er derfor stemning for å endre AFP pensjonen i dette oppgjøret.

Bruk stemmeretten din..!!
Ved uravstemmingen kan de ulike forbundene ha ulike prioriteringer, og derfor er det viktig at flest mulig medlemmer i YTF stemmer. Høy andel stemmer kan føre til at YTF prioriteringer får høyere prioritet i hovedoppgjøret, spesielt hvis vi har høy stemmeandel, og de andre foreningene har lav andel. Linda forteller at det er viktig at vi bruker stemmeretten vår, for din stemme har betydning for resultatet.

 

Kravene til hovedoppgjøret blir formulert:

Etter Linda sitt foredrag om YTF's syn på lønnsforhandlingene, samlet de tillitsvalgte seg i grupper og formulerte krav fra medlemmene som vi ønsker å ta videre til lønnsoppgjøret. Etter å ha samarbeidet om dette, og diskutert ulike vinklinger, fordeler og ulemper ved de ulike forslagene, samlet vi forslagene i plenum - og laget en offisiell liste som avdeling 2 tar videre til Representantskapsmøtet i Sandvika 7-8 mars 2018. I et representant­skaps­møte, samles tillitsvalgte fra hele Norge for å samkjøre de kravene som regionene har kommet fram til. Dette er en del av lønnsoppgjøret - også kalt "vårens vakreste eventyr!"

 

 

 

Vi er der for deg når du trenger oss


 
Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å sikre grunnleggende funksjonalitet på nettsiden vår: